Юрій Сугак: Лідерство досягається масштабними проєктами і роботою 24/7 всієї нашої команди
Головний редактор "Новинної Групи Україна" розповів про процес запуску "Україна 24", принципи роботи каналу і плани на майбутнє
16 грудня виповнюється рівно рік з моменту запуску в Україні нового інформаційного телеканалу - "Україна 24". Про те, як створювався канал, які пріоритети його роботи і плани на майбутнє - в інтерв'ю "Апострофу" розповів головний редактор "Новинної Групи Україна" Юрій Сугак.
- Пане Юрію, залишилися лічені дні до важливої події - рік в ефірі телеканалу "Україна 24". Розкажіть, як він створювався, які акценти були зроблені при його запуску, яка мета ставилася. І чого, на вашу думку, команді вдалося досягти за цей перший рік?
- Про запуск телеканалу ми думали вже досить давно, але стартували, тільки коли відчули, що наша команда повністю готова і є запит ринку. На момент запуску "Україна 24" наша інформаційна редакція виробляла вже близько 2,5-3 годин контенту на день на національному телеканалі "Україна".
Причому сам старт "Україна 24", можна сказати, був стрімким: 2 грудня запланували технічне мовлення, а 16 грудня вже офіційно його запустили. Почали з 4,5 години ефіру на день, а сьогодні виробляємо понад 20 годин.
Створювався новий телеканал на базі, яка вже була сформована в нашому ньюсрумі. Паралельно з тим продуктом, який робили для "України", ми формували і розвивали телеканал "Україна 24". Звичайно, створення нового інформаційного телеканалу - це унікальна можливість професійного зростання та реалізації для багатьох співробітників: кореспонденти ставали редакторами і ведучими. Наприклад, Віталій Тарасов став шеф-редактором, а Віта Малосвітня, Віра Свердлик, Марія Скиба, Сергій Никифоров, Сергій Іванов - прекрасними ведучими, Олена Цинтила стала ведучою прайму, залишаючись керівником. І паралельно залучали найкращі кадри з інших телеканалів.
До сих пір ми змінюємося і вдосконалюємося. Хочемо створити перший по-справжньому конвергентний ньюсрум. На цю тему завжди було багато розмов на ринку: хтось пробував, але далеко не у всіх вийшло. А ми зробили дуже великий крок до поставленої мети: розвивалися, експериментували, реалізовували нові ідеї. Сьогодні наша інформаційна команда вже повністю сформувалася. Ми розуміємо, чого хочемо, і знаємо, як це зробити.
30 листопада 2020 року "Новинна Група Україна" запустила інноваційну студію з повномасштабною технологією "360 градусів". Для її облаштування привезли техніку з десяти країн і змонтували всього за 500 годин. Це рекордні терміни для проекту такого масштабу. Наші ведучі та журналісти можуть вести ефіри і робити включення з будь-якої точки студії.
- Якщо проаналізувати сітку мовлення "Україна 24", то вона, справді, є досить щільною і різноманітною. І, тим не менш, плануєте додавати нові програми?
- Безумовно, зупинятися на досягнутому не збираємося. У нас є три пріоритети, на які орієнтуються всі наші редакції. Це оперативність, актуальність і корисність. Саме на цих трьох китах і будується наша робота.
Як сьогодні виглядає наша сітка? В її основі - насичений новинний потік протягом усього дня. Саме цим ми дуже сильно відрізняємося від конкурентів. Адже забезпечити виробництво новин з ранку до ночі, погодьтеся, складно. Це дуже динамічні і короткі формати, які передбачають злагоджену системну роботу редакційних команд всіх проектів і напрямків.
З чого складається наш новинний потік? Це регіональні новини, адже у нас велика регіональна кореспондентська мережа. Це міжнародні новини: у нас є три основних корпункти - в Брюсселі, Москві і у Вашингтоні. За необхідності кореспонденти вирушають у різні точки світу. Ми висвітлюємо надзвичайні, а також дійсно значущі події. Ми завжди там, де відбувається найважливіше.
Високі показники телеперегляду - свідоцтво того, що робимо мі це цілком успішно. Наприклад, коли було захоплення заручників в Луцьку (в липні 2020. - ред.), яке потрясло країну, ми моментально перейшли в формат марафону. Це був досить серйозний виклик, щоб перебудуватися і в прямому ефірі давати розвиток подій, перші коментарі, унікальну інформацію. Ми довели, що досить оперативні і швидші за конкурентів.
Звичайно, акцентом є авторські програми потужних і професійних ведучих - Василя Голованова, Наталі Влащенко, Євгенія Кисельова, Тиграна Мартиросяна. Крім того, є окремі шоу з ведучими "Україна 24" - "Україна завтра" та інші.
Сформувавши сітку, ми почали розуміти, чого ще не вистачає. Надалі плануємо ущільнення сітки, коли буде дуже насичений потік новин, з короткими коментарями, роз'ясненнями, графікою. Тоді люди, увімкнувши телеканал, зможуть отримати оперативну інформацію, що відображає повно всю картину дня, що допоможе їм орієнтуватися в тому, що відбувається, планувати своє життя. І всі точки зору, адже у нас телеканал - "різноманітних думок", ми саме так себе позиціонуємо. І цим вигідно відрізняємося на ринку. Мені приємно чути, що наш продукт вважають найбільш збалансованим. Ми регулярно отримуємо позитивні коментарі глядачів, прохання розібратися з проблемними ситуаціями, проконтролювати їх. А довіра людей - приклад справжнього лідерства.
Ми запустили новини шоу-бізнесу з прекрасним ведучим високої кваліфікації - Дмитром Коляденком. Нещодавно у нас стартували спортивні новини з Євгеном Зінченком і Григорієм Палієм. Спасибі команді ТК "Футбол" за допомогу в підготовці щоденної програми. Також ми запустили економічні новини з ведучими Тетяною Шевченко і Олесем Гарджуком. Плануємо новини англійською мовою, які будуть виходити у вечірній або навіть в нічний час.
У результаті в нас будуть всі види новин, які дуже щільно стають у сітку протягом дня. І різні цільові аудиторії зможуть отримувати на телеканалі "Україна 24" необхідну інформацію, що стосується всіх сфер життя.
Також наше ущільнення пов'язане з великою кількістю рубрик. При існуючих проектах у нас дуже багато ініціатив, багато людей, як наших власних співробітників, так і ззовні, які хочуть спробувати запустити невеликі формати. Це живий природний процес розвитку телеканалу. Стимул для співробітників.
Ще одна наша перевага: ми навчилися масштабно висвітлюватимуть значні події. Наприклад, коли в серпні був пік розвитку подій в Білорусі, я, на свій великий подив, виявив, що конкуренти досить слабо висвітлювали цю тему. Також в цьому році відбулися дуже важливі місцеві вибори. Савік Шустер зробив спеціальний випуск разом з телеканалом "Україна 24", присвячений саме виборам в Україні. Ми давали повну картину того, що відбувається, робили все швидко і оперативно, - і дуже сильно від цього виграли.
- А наскільки часто відбувається ротація програм в межах сітки телеканалу?
- На старті ми експериментували, дивилися, що йде краще або гірше. Зараз сітка усталилася. При цьому експерименти ми будемо продовжувати, зміни можливі. У нас дуже потужна аналітична група, ми спираємося виключно на показники перегляду, на уподобання нашої цільової аудиторії, про яку кожен день намагаємося дізнатися все більше. Дослідження проводимо регулярно. Ми точно розуміємо і відчуваємо, що людям потрібніше.
Ведучі каналу "Україна 24" і новин "Сьогодні" співають гімн разом із Зразково-показовим оркестром Збройних Сил України
- А можете більш детально розкрити механіку процесу? Ось, ви говорите, що крім новинних успішно реалізуєте і глобальні проекти. У цьому контексті не гріх згадати висвітлення виборів у США, яке на телеканалі проходило у вигляді марафону. Я маю на увазі спецефір "Америка обирає 2020", коли в різних містах США працювали виїзні студії... Скільки людей було задіяно в цьому процесі, командировано заради цієї події? Як вам вдалося організувати такий масштабний зарубіжний проект? Можете розповісти, що відбувалося за лаштунками того дійства, яке на екрані спостерігав глядач.
- Один мій колега, говорячи про телеканал, провів аналогію з футболом: є клуби, кожен зі своїми завданнями, інтересами, а є національна збірна. Ось і на нашому телебаченні щось схоже відбувається. Є дуже багато інформаційних каналів, які можна назвати клубами зі своїми інтересами. Ми ж себе бачимо, відчуваємо і позиціонуємо національною збірною. Звідси наш підхід до кадрів: ми намагаємося не тільки взяти кращих з ринку, але і виростити своїх. У нас дуже хороший селекційний відбір, відмінна школа і свій особливий світ.
І підхід до новин відповідний: якщо головною подією в жовтні були місцеві вибори в Україні, то у нас був і мегамарафон протягом дня, і шоу "Ніч виборів", в якому Савік Шустер представляв ексклюзивні та оперативні екзитполи. І робив це просто майстерно. У Савіка величезний досвід, великі можливості, люди, з якими він вже не перший рік працює і довіряє їм. В результаті робота була проведена масштабно і якісно. Цитованість, яку отримав телеканал, була безпрецедентною. Всі посилалися на дані, які прозвучали в шоу Савіка Шустера, тому що це були найбільш чіткі, якісні та оперативні дані. Глядачі "Україна 24" першими дізналися результати голосування.
Коли були вибори в Америці, ми просто не могли залишитися осторонь від такої події, щоб не зробити висококласне політичне шоу! Тим більше на телеканалі працює кращий журналіст-міжнародник, напевно, всієї Східної Європи, Євген Кисельов - з величезним досвідом, найширшими зв'язками і знайомствами в медійних та політичних колах США.
Що нам для цього було потрібно? Знайти великий майданчик для Євгена Олексійовича і синхронізувати його роботу з нашим ньюсрумом. Ми спеціально відправили чотири знімальні групи в США, підключили двох ведучих - Ігоря Пупкова і Олену Кот, які представили максимально масштабну картину того, що відбувається. В результаті був прямий зв'язок зі штабами двох головних дійових осіб - Трампа і Байдена. Ми також змогли показати, як живуть люди, що вони говорять, що відбувається в даний момент. Ефіри виходили на телеканалах - "Україна" і "Україна 24".
Якщо взяти до уваги весь проект, це було не тільки нічне шоу, яке Євген Олексійович провів майстерно, а майже семигодинний марафон - з 23:00 до 6:15 ранку. Це були ще й спецвипуски на телеканалі "Україна". І безперервний потік ексклюзивних новин. Ми ставили перед собою завдання бути першими з великим об'ємом інформації - і у нас це вийшло.
Ресурс, який для цього знадобився, не був якимось надто великим. Це наші виїзні групи і редактори, які працюють в ньюсрумі. Фактично, це робота, яку ми робимо завжди. Напевно, найбільш трудомісткою і витратною за часом була підготовка комп'ютерної графіки і заставок. Непросто було організувати логістику наших виїзних груп у США в умовах пандемії. Але команда спрацювала відмінно.
Команда "Новинної Групи Україна" вирушає в США
Який надалі ми плануємо проект подібного масштабу? 16 грудня відбудеться марафон до Дня народження телеканалу "Україна 24". Це буде подія, варта уваги глядачів: будемо обговорювати роль ТБ і свободу слова в різних країнах, включимо наших колег з редакцій "Дощ", "Nexta", "Радіо Свобода", "DW", "Euronews", "ВВС", "Белсат ", "Голос Америки".
Кожен день у телеканалу зростає кількість друзів і партнерів. Ми залучили до соціальних спецефірів почесного посла ООН і телеведучу Машу Єфросиніну, Народну артистку України Ольгу Сумську і ведучого Олексія Суханова і багатьох інших зірок.
- Сьогодні ви керівник інформаційного напряму в найбільшій медіагрупі країни, проте, свого часу, ви працювали і кореспондентом, і ведучим. Можете сказати, що зараз для вас як досвідченого інформаційника означають поняття "оперативність" і "ексклюзив"?
- Якщо говорити про оперативність, то ми готові в лічені хвилини видати новину. Це те, що у нас дуже добре виходить. На прикладі тієї ж Білорусі можу сказати, що будь-яке відео, яке з'являлося (треба розуміти, що інтернет в країні був відключений), ми відразу ж видавали в ефір: блискавично реагували на телеканалі і на сайтах. Ми ж - мультимедійний бренд. З нашим "Телеграмом" мало хто міг конкурувати.
Інша справа, що потім новина продовжує жити: доповнюється, розширюється, можуть з'являтися додаткові коментарі, подробиці, аналітика і т.д. Наша основна задача, і ми з нею успішно справляємося, - бути найоперативнішими і ніяк інакше.
Що стосується ексклюзивності, це обов'язкова установка поряд з оперативністю та актуальністю. І це у нас виходить теж дуже добре. Що для цього потрібно? Та, напевно, нічого складного і надприродного: просто стукайте - і вам відчинять.
Сьогодні у нас величезна кількість ексклюзивів. Якщо говоримо про Білорусь, то у нас в ефірі - Марія Колесникова, Світлана Тихановська і багато білоруських опозиціонерів. Якщо про Мюнхенський форум з безпеки, ми беремо інтерв'ю безпосередньо у його учасників. У Кишиневі під час другого туру виборів була тільки одна знімальна група - наша. Вона готувала ексклюзиви, в тому числі з першою жінкою-президентом Молдови Майєю Санду. Ми - єдиний український телеканал, який був на прес-конференціях, повідомляв про хід голосування і реакції.
Ми були у Вірменії та Азербайджані в період загострення конфлікту. Президент Вірменії дав ексклюзивне інтерв'ю Тиграну Мартиросяну. При цьому наші групи контактували з обома сторонами, адже для об'єктивного висвітлення подій дуже важливий баланс. Медіа можуть довіряти лише тоді, коли воно представляє точки зору збалансовано. Ми дуже чітко дотримувалися цього правила, висвітлюючи всі події в Нагірному Карабасі.
Ексклюзивів у нас досить багато: був Президент України, прем'єр-міністр, величезна кількість відомих людей. Намагаємося брати інтерв'ю, коментарі не тільки у представників нашої країни. Олена Кот, ведуча праймового випуску новин і "Головної теми" на каналі "Україна", разом з польським колегою Міхалом Адамчиком ( "TVP1") в межах спільного проекту взяли інтерв'ю у Володимира Зеленського та Анджея Дуди. І ми з польськими колегами транслювали його одночасно. В результаті ми стаємо джерелом цитувань для багатьох медіа. Ось, наприклад, наш кореспондент Юрій Гула потоваришував з Міккі Рурком. В ексклюзивному інтерв'ю "Сьогодні" актор поділився, що хоче бути похований в Україні, - і нас цитували ЗМІ країн пострадянського простору і не тільки.
Наш журналіст і кореспондент "Сьогодні" Олександр Махов став єдиним представником українського ЗМІ на пасажирському літаку, який евакуював українців з охопленого коронавірусом Китаю. Після чого Олександр перебував на карантині в Нових Санжарах разом з евакуйованими.
Ведуча телеканалу "Україна 24" Марія Скиба взяла участь у встановленні неймовірного рекорду, піднявшись в небо на одній з повітряних куль у День прапора. А ще спеціально до Дня Незалежності ми зробили подарунок глядачам: ведучі телеканалу "Україна 24" і новин "Сьогодні" разом з оркестром Збройних Сил України зворушливо і урочисто заспівали гімн.
Журналістка новин "Сьогодні" Зоряна Степаненко у Вашингтоні (США)
У нас сьогодні більше можливостей, ніж у будь-кого. Наприклад, інтерв'ю може вийти на телеканалі "Україна 24". І тут же його оперативно розмістять на інших платформах. "Новинна Група Україна" - це потужна команда, яка створює контент для декількох ресурсів: загальнонаціонального інформаційного телеканалу "Україна 24", продакшн новин "Сьогодні" і сайт segodnya.ua . У нас багато можливостей. В результаті відомі люди до нас йдуть самі. На телеканал хочуть потрапити - і це дуже круто! Значить, ми все робимо правильно.
Також до нас хочуть прийти і влаштуватися на роботу з медіа - конкурентів. Це свідчить про те, що на телеканалі все в порядку: у нас правильні цінності, дуже хороші умови праці, ми правильно збалансовано даємо інформацію.
Ми сьогодні об'єктивно телеканал, який найбільш швидко розвивається в країні, але при цьому плинність кадрів у нас не перевищує 4%.
- До речі, питання про колектив. Телеканал "Україна 24", по суті, став розвитком інформаційної платформи "Сьогодні" і був сформований на базі її колективу. Що довелося поміняти ось у тій команді "Сьогодні" і які ротації були проведені в ході цієї трансформації?
- Вийшов дуже класний, здоровий мікс. У нас є кістяк команди, який сьогодні дуже посилився, підріс професійно: хтось поміняв роботу, хтось зайнявся іншою роботою, але це наші люди, на яких ми спираємося. І я радий, що ми саме так вчинили і не помилилися практично ні в одному з випадків.
По-друге, ми залучили найсильніших професіоналів з ринку. І наші двері залишаються відчиненими: незважаючи на щільність сітки, готові шукати рішення.
Також нарівні з досвідченими фахівцями, які давно в професії, досить багато молодих талантів, які тільки починають свою кар'єру. І ми завжди із задоволенням приймаємо в команду молодь і даємо їй шанс реалізувати себе. Приходь, працюй, дерзай! Хтось швидше росте, хтось - повільніше. Це все індивідуально, але у нас дуже сильні молоді хлопці, які з азартом працюють на включеннях весь день.
- А наскільки багато молоді?
- Кожен третій. У нашому насиченому робочому графіку у них вже за плечима досвід і знання. Вибудувана система навчання. Через карантин, ясна річ, навчання проходить дистанційно. Але по його закінченні ми повернемося до очної форми обов'язково.
- А яким принципом ви керуєтеся, запрошуючи зірок? Хто приймає остаточне рішення?
- Про прийняття рішень на ТБ ходить багато міфів. Але у нас все досить просто і прозоро влаштовано: приймає рішення так званий "борд" (board - з англ. колегія). Це група людей, котрі професійно оцінюють, які проекти та зірки нам цікаві і потрібні нашому глядачеві. Природно, ми враховуємо інформацію про проект, про ведучого: як до нього ставиться аудиторія, чи вписується він у формат телеканалу "Україна 24". І лише після такого всебічного аналізу приймаємо рішення. Спираємося на експертизу фахівців. Такий підхід, впевнений, вкрай важливий для прийняття подібних рішень.
Юрій Сугак
- Поговоримо про сьогоднішні суворі будні. Як колектив ньюсруму працює в карантинних умовах і наскільки віддалена робота можлива для ТВ-ньюсруму? Чи були у вас випадки, коли ведучі вели авторські програми, включаючись з дому, перебуваючи на ізоляції?
- Звичайно, подібні історії були. Наш відомий ведучий Василь Голованов, коли отримав позитивний тест на COVID-19, продовжував вести ефіри онлайн з дому.
- Чи вдалим був такий експеримент?
- Відмінні рейтинги (у Василя Голованова вони завжди високі), при тому, що це було інтерв'ю через "Zoom" в прямому ефірі. Ми, звичайно, намагаємося максимально уникати подібного, але, з іншого боку, готові до таких рішень. І, якщо потрібно буде, зможемо навіть ток-шоу провести віддалено, подібний сценарій у нас є.
Вже адже 10-й місяць триває пандемія, і ми адаптувалися. Звичайно ж, вжили всіх можливих заходів безпеки: дезінфектори всюди, забезпечуємо працівників масками в необхідній кількості. Налагоджена система: якщо хтось захворів, відразу тестуємо оточення, швидко реагуємо. Але, напевно, найголовніше в цій ситуації - це підтримка з боку телеканалу, медіагрупи, колег. Якщо хтось раптом вибуває, завжди є кому замінити. Адже ТВ працює 24/7 - і величезні потоки інформації, новин ми зупинити не можемо.
Колектив у нас дружний, колеги завжди підтримують одне одного. Якщо запитаєте, чи готові ми до плану "A", "B", "C"? Безумовно, готові, якщо буде потрібно.
- Звичайно ж, люди в будь-якому проекті - на першому місці. У той же час, як відомо, що для новинного мовлення дуже важливі технічна база, оснащення студії. Що відрізняє студії "Україна 24" від інших подібних?
- З 30 листопада ми перейшли в новий сучасний студійний комплекс "360 градусів" - кращий в Україні. Це відсутність бекстейджа, секретів від глядача, одночасно наявність декількох локацій, які можуть працювати автономно. Можна пересуватися по студії, рухати буквально все. Новини "360 градусів" - мрія, яку нам вдалося реалізувати.
Також у нас є прекрасні і сучасні студії в БЦ "Леонардо", з яких транслюються авторські програми. Нагадаю, що ми першими запустили і почали використовувати технологію "VizRt". Наші співробітники, навчившись в Канаді, потім ділилися знаннями з представниками інших телеканалів. Це наш внесок у розвиток телевізійного ринку країни.
У нас досить багато нових рішень. І ще більше ми збираємося реалізувати в майбутньому. У нас є чітко спланована історія розвитку, і ми розуміємо, що зробимо через місяць, три, п'ять. І це, напевно, одна з наших найістотніших відмінностей від решти ринку. Ми чітко знаємо, чого хочемо і до чого прийдемо. Лідерство досягається масштабними проектами і роботою 24/7 всієї нашої команди.
- А у згаданій вами спланованій історії - чи є місце планам виходу за кордон?
- Ви знаєте, вийшла неймовірна історія. Цього року ми серйозно не планували виходити за кордон. "Україна 24" транслюється через відкритий супутниковий сигнал (це, до речі, наш внесок в інформаційну безпеку країни), який покриває територію Європи, Північної Америки, і також наші прямі трансляції і програми доступні на YouTube, так що в цьому році ми якось і не поспішали виходити на зарубіжжя. Але тут зіграли роль якість і актуальність нашого контенту. На нас вийшли зарубіжні партнери. Вийшли самі. Стали приходити запити від різних компаній, кабельників, провайдерів, які говорили, що хочуть включити "Україна 24" в свій пакет. Це абсолютно некомерційна історія. Інформація про події в Україні стає більш доступною за кордоном.
Ведуча новин "Сьогодні" Олена Кот в США
Зараз є цілий список європейських провайдерів, які нас активно включають. Ми швидко зорієнтувалися і зрозуміли, що це потрібно розвивати і підтримувати. Дуже приємно, коли пишуть з-за кордону, коли є різні коментарі в прямому ефірі, коли отримуєш електронні листи.
Ось, наприклад, мене дуже порадував недавній електронний лист з Туркменістану: "Ми теж хочемо включити". Відмінно! Давайте, хто наступний? З Грузії. Будь ласка! Дуже багато пострадянських країн і європейських країн виходять на нас. 50 контрактів в Польщі, з яких 5 - з кабельними мережами-гігантами. Переговори зі Словаччиною ведуться. Укладено договір з іспанським дистриб'ютором. Найближчим часом плануємо запуск телеканалу в кабельних мережах у Канаді і США. Грузинська новинна платформа - більш 2 мільйони користувачів.
Я вважаю, що це один з найкращих показників, які свідчать про якість телеканалу. І, як бачимо, точка зору України цікава. Згадайте попередній досвід, коли намагалися запускати міжнародні версії, а вони не працювали. А тут український телеканал транслюють, і роблять це із задоволенням.
- Ви досить давно працюєте на ТБ і в новинах. Як, на ваш погляд, змінилося інформаційне мовлення? Які нові тренди ви б відзначили як найбільш важливі та перспективні?
- Якщо говорити про тренди, то все досить просто - те, до чого сьогодні вже всі звикли. Телебачення повинно бути "в кишені" - зручним, оперативним. Тоді все працює правильно. І повинен бути єдиний мультимедійний бренд. Ще один важливий фактор - особистість в інформаційному мовленні. Глядачам важлива оцінка і аналіз подій людей з конкретним життєвим досвідом і позицією. І у тому, щоб представити мікс таких суб'єктивних позицій і думок, який би давав глядачеві масштабну картину того, що відбувається, ми і бачимо своє завдання.
Командна робота "Медіа Групи Україна" і "Новинної Групи України" - приклад амбітності, лідерства та застосування сучасних технологій. Без підтримки і довіри керівництва і нашого акціонера Ріната Ахметова ми б не змогли реалізувати свої неймовірні плани.
Зараз ми займаємося тим, що зводимо разом низку стратегій щодо новинного мовлення, щодо нашого розвитку в діджиталі. Але це вже тема для окремого інтерв'ю.
Антон Чижов